RSS

Pieta (2012)

26 Nis

Kim Ki-Duk’un oldukça tartışmalı bir kararla Venedik Altın Aslan ödülü aldığı filmi Pieta, şiddet içindeki bir adamın 30 sene sonra çıkıp gelen anneyle ilişkisini “kapitalizm eleştirisi” ekseninde irdeliyor. Tartışmalı dediğimiz karar, normalde “The Master”a verileceği belirtilen “Altın Aslan” ödülünün, Venedik jürisi tarafından “bir filme iki büyük ödül birden verilemez” gibi saçma bir kural uygulamasından ötürü “Pieta”ya verilmesinden kaynaklanıyor.

pieta

Tefeciler adına çalışan, son derece acımasız bir adam olan Gang-Do (Jeong-jin Lee) borcunu ödeyemeyen insanlara şiddet uygulamaktadır. Karşısına bir gün annesi olduğunu iddia eden bir kadın çıkınca Gang-Do önce buna şiddetle direnir fakat artık kaybedecek bir şeyi olduğunun farkına varmaya başlar.

Ülkemizde 11. Filmekimi kapsamında gösterilen ve daha çok Chan wook-Park filmlerinin sarsıcı ve acımasız intikam filmleri düzleminde yer alan film, yeşilimsi renk paletinin yarattığı atmosferle ve başrol oyuncusunun güçlü fiziği ve oyunculuğuyla öne çıkıyor. Çok tartışılan şiddet sahneleri bazen rahatsız edici boyutlara ulaşıyor fakat Kim Ki-Duk, “Seom” türü filmlerindeki şiddeti “Time” tarzı filmlerindeki anlatı gücüyle destekleyerek farklı bir yapı ortaya koyuyor.

Pieta-Kim-Ki-duk

İzleyicileri ve eleştirmenleri ikiye bölen Pieta, kimileri için Kim Ki-Duk sinemasında zorlama bir adım olarak değerlendirilirken, kimileri içinse Kim Ki-Duk’un “Dream” (2008) filminin çekimleri sırasında yaşadığı olaydan sonra bunalıma girip uzaklaştığı sinemaya güçlü bir geri dönüşü olarak görüldü. Bana göre “Pieta”, Kim Ki-Duk’un “orta şekerden biraz fazla” filmlerinden biri. Fakat Pieta gerçekten Altın Aslan’ı haketti mi? Özellikle “The Master”ı izledikten sonra bu soruya tabii ki “Hayır” demek gerekiyor.

Pieta’nın çok orijinal bir fikre sahip olmadığını en başta belirtmek gerekiyor. Hatta konusu okunduğunda daha çok “Hollywood hikayesi”ne yakın bir etki yaratıyor. Hollywood sinemasından farkını ise izleyince anlıyoruz çünkü fiziksel acı, psikolojik faktörler, ana sevgisinden yoksunluk gibi faktörler yer yer sinir bozucu bir şekilde işlenerek “istismar sineması”nın yakınlarında dolaşıyor. Dolayısıyla bazı sahneler fazla “zorlama” bir etki yaratabiliyor ve bu da eski “doğal” Kim Ki-Duk filmlerini aramamıza sebebiyet veriyor.

Not: “Pieta” adı Michelangelo’nun da bir örneğini verdiği  “bir esvaba sarılmış olan Meryem Ana’nın kollarında yatan İsa’nın naaşı” figüründen gelmektedir.

6 / 10

Reklamlar
 

Etiketler: , , , , ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: