RSS

Arbitrage (2012)

12 Oca

2005 yılında çektiği ilk uzun metrajlı belgeseli “The Outsiders” ile tanınan yönetmen Nicholas Jarecki bu sefer ilk uzun metrajlı kurmacasına imza atıyor ve başrole de romantik komedilerde oynaya oynaya unutulmaya yüz tutmuş Richard Gere’i yerleştiriyor. Jarecki, sinemaya sade ama iyi bir başlangıç yaparken, Richard Gere’i de başarılı bir “karakter oyunculuğu”nda konumlandırarak tekrar “önemli” hale getiriyor.

arbitrage1

Serbest yatırım fonu patronu olan milyarder Robert Miller (Richard Gere), mutlu gözüken bir aile yaşantısına sahiptir. Hayatı sürekli telefonlar ve toplantılar arasında geçen Miller, göründüğü kadar dürüst bir insan değildir. Kendisinden yaşça epey küçük bir metresi vardır ve iş hayatında gizliden gizliye türlü dalavereler çevirmektedir. Miller, metresi Julie (Laetitia Casta) ile beraber arabadayken bir gece trafik kazası geçirir. Kendisi kurtulmasına rağmen, Julie kaza esnasında ölür. Yasak aşkının ortaya çıkmasını göze alamayan Miller, sonuçları herkesi etkileyecek bir plan yapar ve işi halletmeye çalışır. Dedektif Michael Bryer (Tim Roth) ise yavaş yavaş olayı çözmeye başlamıştır bile…

Ağır aksak ilerleyen bir tempoya sahip olan film, gerilimin dozunu yavaş yavaş arttırarak, bir sonraki hamleyi merak ettiren bir yapıya bürünüyor ve bu da filmi pür dikkat izlememize sebep oluyor. Örneklerine çokça rastladığımız “aşırı zengin işadamı ve entrikaları” temalı filmlerin klişelerine çokça yaslanan film, esas farklılığını Jarecki’nin yönetiminde sergiliyor. Bir ilk film olarak başarılı bir yönetim sergileyen Jarecki, “zanaatkar” değil, “biçem sahibi” bir yönetmen olacağı izlenimini veriyor.

richard-gere-in-arbitrage-movie-1

“Takım elbiseli işadamları” konusunda filmin görsel yapısını Tony Gilroy’un “Michael Clayton” (2007) ını hatırlatan bir atmosfer üzerine kuran Jarecki, görsel yetkinliğini entrikalar eşliğindeki eleştirel yönüyle birleştirerek bir “ahlaki çöküntü” filmine imza atıyor. Bunu ise, yakın zamanda Robert Zemeckis’in “Flight” (2012) ta uyguladığı “ahlaki çıkmaz”dan çok daha iyi ve kör göze parmak sokmadan beceriyor. Ayrıca finaliyle de oldukça dürüst davranarak (Flight’ın yalancı finaliyle karşılaştırmamak mümkün değil) gerçekliğin “arzu edildiği gibi” değil, “gözüktüğü gibi” olduğunu söylüyor.

Richard Gere, performansıyla “Primal Fear” (1996) daki başarısının da üzerine çıkıyor ve görmek istediğimiz gibi “bir Richard Gere kompozisyonu” yaratıyor. Bundan sonra romantik komedilerden uzak durması en büyük dileğimiz. Filmin içerisindeki yan hikayelerin karakterlerine gelirsek Tim Roth, klasik bir dedektif karakterine kendine has mizacıyla yön verse de pek parlamıyor. Susan Sarandon ve Laetitia Casta da ortalama bir performans sergiliyorlar fakat “Another Earth” (2011) filmiyle parlayan Brit Marling burada da yükselişini devam ettiriyor ve yeni dönemdeki başarılı genç kadın oyuncular arasında yer alacağının sinyallerini veriyor.

arbitrage gere still 660

Not: Başlangıçta Richard Gere yerine Al Pacino, Brit Marling yerine ise Eva Green düşünülmüş. Al Pacino’nun rol için epey yaşlı kalacağını düşündüğümüzde  Richard Gere’in epey doğru bir seçim olduğunu söyleyebiliriz. Eva Green’i her ne kadar çok sevsek de, önemli bir rol olmadığından dolayı yer almaması isabet olmuş. Böylelikle Brit Marling’in yavaş yavaş yükselişine de tanıklık etmiş olduk.

3 / 5

Reklamlar
 
Yorum yapın

Yazan: Ocak 12, 2013 in Film Kritikleri

 

Etiketler: , , , ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: