RSS

2013 Yılının En İyi 10 Türk Filmi

06 Oca

2013′ü geride bırakmışken geleneksel listeyi yapmanın zamanı geldi. Değerlendirmeyi yaparken 2013′de Türkiye’de festival kapsamında izlediğimiz filmleri de listeye aldım. Bir yıl önce izlediği filmi sırf Türkiye’de 2013′te vizyona girdi diye 2013 filmi ilan etmekten hoşlanmayan ben, geçen yıl Küf, Zerre, Şimdiki Zaman, Yük gibi filmleri “2012′nin En İyi 15 Türk Filmi” listem kapsamında ele almıştım. Listeye ulaşmak için; https://sinefilinseyirdefteri.wordpress.com/2013/01/01/2012-yilinin-en-iyi-15-turk-filmi/ En erken 2013 yılında vizyon ya da festival sayesinde izleme şansı bulduğumuz filmleri değerlendirerek “2013 Yılının En İyi 10 Türk Filmi” listemi belirledim. Keyifli okumalar.

1) Hayatboyu (2013) – Aslı Özge

Aslı Özge’nin her karesinde ne yaptığını bilen ustalıklı yönetimi, Defne Halman ve Hakan Çimenser’in şehir hayatının, modernitenin, entelektüel yaşamın içine sıkışmış karakterlerin ruh halini yansıtmaktaki başarısı ve Emre Erkmen’in mimar ve ressam olan karakterlerin sanatsal algılarına, zevklerine, renklerine ve bakış açılarına göre şekillendirdiği oldukça detaylı ve hesaplı, sanatla doğrudan ilişki kuran sinematografik tercihleri ortaya yılın en iyi Türk filmini çıkarıyordu.

hayatboyu

Puanı: 8.6/10

2) Sen Aydınlatırsın Geceyi (2013) – Onur Ünlü

Süper kahraman filmi, kıyamet filmi, intikam filmi, kara film türlerini “absürt” ve “melankolik” olarak yorumlayan Onur Ünlü, tür filmlerini postmodern bir açılımla tek bir pota altında birleştiriyordu. Bunu yaparken de taşra dokusu, çizgi roman estetiği, arabesk anlatısı ve kahvehane kültürü üzerinden “fantastik sinema” türünü birçok açıdan yapıbozumuna uğratıyor, filmi sanatsal ve entelektüel açıdan Türkiye sinemasında görülmemiş bir kalıba sokuyordu.

sen aydınlatırsın geceyi

Puanı: 8.3/10

3) Jin (2013) – Reha Erdem

Yıllardır süregelen Türk-Kürt meselesini Jin karakteri ekseninde masalsı bir “fabl” dilinden anlatmayı tercih eden Reha Erdem, filmin görsel biçemini de masalsı resimler eşliğinde Florent Herry’e inşa ettiriyordu. Teknik ve sinematografik anlamda pırıl pırıl olan ve Terrence Malick’ın The Tree of Life’ındaki gibi güçlü doğa görüntüleri içeren film, özellikle hayvanları çok doğru biçimde kullanıp, onları filmin esas meselesine büyük katkı sağlayan “görgü tanıkları” haline getiriyordu.

jin

Puanı: 8/10

4) Yozgat Blues (2013) – Mahmut Fazıl Coşkun

Mahmut Fazıl coşkun, minimalist tabanlı bir aşk hikayesi olan Uzak İhtimal’den sonra bu sefer örneklerini çok fazla gördüğümüz taşra hikayelerine güçlü ve samimi mizah anlayışla bir fark getirmeyi başarıyordu. Ercan Kesal, Ayça Damgacı, Tansu Biçer ve Nadir Sarıbacak’ın dört dörtlük oyunculuklarına “Yozgat” ve “blues” da eklenince ortaya yılın en iyi Türk filmlerinden biri çıkıyordu.

yozgat blues

Puanı: 7.8/10

5) Kusursuzlar (2013) – Ramin Matin

İlk filmi Canavarlar Sofrası ile bir sonraki filmlerini fazlasıyla merak ettirecek bir işe imza atan yönetmen Ramin Matin, Kusursuzlar’da iki kız kardeşin geçmişleriyle nasıl baş ettikleri üzerine sinemasal yönü çok kuvvetli bir filme imza atıyordu. Yönetmenliğiyle, yenilikçi ses tasarımı – kurgusuyla, sinematografisiyle ve kadın oyuncuların güçlü performanslarıyla öne çıkan film, yer yer Ingmar Bergman’ın “Persona”sına ve David Lynch’in “Mulholland Drive”ına göz kırpıyor, akıllara da Robert Aldrich’in “What Ever Happened to Baby Jane?”ini getiriyordu.

kusursuzlar

Puanı: 7.6/10

6) Kelebeğin Rüyası (2013) – Yılmaz Erdoğan

“Türk Sineması’nda dönem filmi yapılamıyor” düşüncesini yıkarak şiirsel bir üslupla bezeli A sınıfı bir dönem filmi olmayı başaran Kelebeğin Rüyası, Yılmaz Erdoğan’ın Bir Zamanlar Anadolu’da da Nuri Bilge Ceylan ve Rhino Season’da Bahman Ghobadi ile çalışmasının muhtemel etkilerini taşıyan bir yapımdı. Kıvanç Tatlıtuğ’un etkili oyunculuğu bir yana filmin asıl yıldızı, bol figürasyon içeren genel plan kullanımının yoğunluğu, oldukça etkili kaydırmalı tek planları ve atmosfere uygun grimsi tonlardaki renk paleti seçimleriyle görüntü yönetmeni Gökhan Tiryaki’ydi.

kelebeğin rüyası

Puanı: 7.5/10

7) Gözümün Nuru (2013) – Hakkı Kurtuluş, Melik Saraçoğlu

Melik Saraçoğlu’nın yaşadıklarından yola çıkılarak yazılan otobiyografik hikaye Gözümün Nuru, yaratıcı ve yenilikçi bir sinefil filmiydi. Sinema aşkıyla yanıp tutuşan bir yönetmen adayının gözlerini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalışı gibi çok ağır ve dramatik bir konuyu güçlü mizah duygusuyla yumuşatarak Yeşilçam’dan Lumiere Kardeşler’e kadar sinema tarihinden beslenen film, Türk sinemasının özgünlüğü açısından umut vadediyordu. 

gözümün nuru

Puanı: 7.4/10

8) Köksüz (2013) – Deniz Akçay Katıksız

Daha önce senarist kimliğiyle tanınan Deniz Akçay Katıksız’ın filmi Köksüz, tıpkı Seren Yüce’nin Çoğunluk’u gibi bir “ilk film” başarısıydı. “Aile kutsaldır” olgusunu deşerek anne-kız çatışmasını rekabet ve kıskançlık düzeyinde ele alıyor, anlatmaya pek cesaret edilemeyen bir konuyu çarpıcı şekilde dile getiriyordu. Sinematografik anlayıştan ziyade senaryosuyla ve Ahu Türkpençe – Lale Başar ikilisinin güçlü oyunculuklarıyla öne çıkan film, Türk sineması içerisinde akılda kalıcı bir yer ediniyordu.

köksüz

Puanı: 7.3/10

9) Eve Dönüş: Sarıkamış 1915 (2013) – Alphan Eşeli

Eve Dönüş: Sarıkamış 1915, kuşkusuz adından dolayı “başarısız tarihi, destansı filmlerimize bir yenisi daha ekleniyor” düşüncesi yaratmış fakat içeriğiyle izleyenleri ters köşeye yaratmıştı. “Sarıkamış Harekatı”nı odak noktasına değil, sadece arka planına alan film, gerilimin ön plana çıktığı bir “atmosfer filmi” olmayı başarıyordu. Teknik işçiliğiyle, sinematografisiyle, çok konuşulan yamyamlık sahnesiyle, Alphan Eşeli’nin ilk filmiyle böyle yetkin bir işe imza atmasıyla ve neredeyse Bela Tarr’dan başka kimseyle çalışmayan usta Macar besteci Mihaly Vig’in enfes müzikleriyle Türk sineması için önemli bir adımdı.

???????????????????????????????

Puanı: 7.3/10

10) Daire (2013) – Atıl İnaç

“Zincirbozan”la siyasi film, “Kolpaçino”yla komedi türünde örnekler vererek yetenekli bir yönetmen olduğunu ispatlayan Atıl İnaç, yer yer fantastik sularda gezerek felsefe ağırlıklı bir dram filmi çıkardığı Daire’yle en iyi işine imza atıyordu. Gerçeküstü sahneleri, akılda kalan replikleri, güçlü mizahi ve eleştirel yönü, Fatih Al ve Nazan Kesal’in akılda kalıcı performanslarıyla Daire, yılın en iyi Türk filmleri arasına adına yazdırıyordu.

daire

Puanı: 7.2/10

Reklamlar
 
1 Yorum

Yazan: Ocak 6, 2014 in 2012

 

Etiketler: , , , , , , , , , , ,

One response to “2013 Yılının En İyi 10 Türk Filmi

  1. melisafilm

    Ocak 7, 2014 at 10:32 am

    “Sen Aydınlatırsın Geceyi” bu listede tek başına olmalıydı. Reha Erdem’i severiz ama Jin olmamış be dostum. “Hayat boyu” görmemek gereken filmleri bu listelerde görmek zaten olmazsa olmazımız:)

     

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: