RSS

18. Eskişehir Film Festivali İzlenimleri – 2

14 May

Çırak

Emre Konuk’un ilk filmi olan Çırak, son derece takıntılı, paranoyak ve her daim korku işinde yaşayan bir karakter yaratarak hikayesini komple bu “karakter portresi”nin üzerine şekillendiriyor. Görüntü yönetmenliğinden gelen Konuk, filmin gerilimli atmosferini yaratma konusunda son derece sinemasal ve akılda kalıcı kareler yakalamayı başarıyor. Özellikle açılıştaki rüya sahnesiyle birlikte izleyicinin ilgisini en baştan diri tutmayı sağlayan film, Hakan Atalay’ın mimikleriyle ve vücut diliyle adeta karakterin kendisi olduğu üstün performansından ve Çiğdem Selışık Onat’ın filmin ilginçleşmesine büyük katkı sağlayan yan karakterinden güç alıyor. Finale doğru gerçekleşen sürprizleriyle “Acaba başka türlü mü olmalıydı?” dedirtmesine rağmen karakter çalışmasıyla ve teknik yeterliliğiyle iyi bir ilk film olarak hafızalarda yer ediyor Çırak. 3,5/5

çırak1

Toz Bezi

Ahu Öztürk’ün yönettiği Toz Bezi, İstanbul Film Festivali’nde “En İyi Film” seçildiğinden bu yana tartışmaların odak noktası haline gelmişti. Evlere temizliğe giden iki gündelikçi kadının yaşam mücadelesini sade ve yalın bir dille anlatan filmin aslında sosyo-politik meselelere “belirli bir bakış” atan iddiasız bir yapısı var. Buna rağmen filmin “Kürt sineması” örneği olmamasına rağmen yaşanan tartışmalardan ötürü öyle zannedilmesi durumu mevcut. Filmin hesapçılığı da tam bu noktada ortaya çıkıyor. İki gündelikçi kadının Türkiye’nin şartlarındaki çıkışsızlığını anlatır gibi gözüken film, daha sonra aralara “Hiç Kürt demezsin!”, “Ben de Kürt’üm” gibi replikler sıkıştırmaya başlıyor ve o ana kadar Türkçe konuşan Asiye Dinçsoy’un sadece film boyunca ağladığı iki sahne ne hikmetse Kürtçe olarak veriliyor. Dinçsoy ve Nazan Kesal’in başarılı oyunculuklarına rağmen yönetmenlik ve sinematografi açısından “ilk film zaafiyeti” bütün olarak hissediliyor. Özellikle Aslı Özge’nin “Ansızın” ve Senem Tüzen’in “Ana Yurdu” filmleri düşünüldüğünde Toz Bezi’nin sinemasal açıdan oldukça yetersiz kaldığı söylenebilir. Dolayısıyla sinemasal açıdan birbirinin benzeri yetersizlikte olan sosyal gerçekçi filmlerin, sadece meselesini ön plana çıkararak, lobi faaliyetleriyle beraber ödül sezonunda yakaladığı başarıya tekrar değinmekte fayda var.

Toz Bezi Filmi

BirGün gazetesinden Tuğçe Madayanti Dizici’nin bu konuda olay haline getirilen yazısına ilişkin olarak film ekibinden birinin Beyoğlu Sineması’ndaki ön gösterimde “Sinema yazarları kendisine gereken cevabı verecektir” demesi ve bunun üzerine belirli eleştirmenler tarafından hemen bir ittifak yaratılarak konunun Altyazı Dergisi’nin önsözüne kadar taşınması durumu açıklar bir vaziyet taşıyor. Ankara Film Festivali kapanış yemeğinde gerçekleştiğine bizzat şahit olduğum bir durum da şu: Ödül töreninde Yoğurt adlı kısa filmiyle ödül alırken “Bizi önce yakıyorlar, sonra kurşuna diziyorlar. Önce kurşuna dizin, sonra yakın.” diye propagandist bir konuşma yapan yönetmen Tahsin Özmen, bizim de bulunduğumuz masada yemek yemek üzereyken birden Toz Bezi’nin yapımcısı Çiğdem Mater yanına gelir ve sarılır. Kısa çaplı bir “Niye burada oturuyorsunuz? Gelin bizimle oturun” muhabbetinin ardından Özmen ve gecede ödül alan bir diğer Kürt yönetmen masadan kalkarak Mater ve film ekibinin bulunduğu masaya transfer olur. Toz Bezi ekibinin ve ekiple yakın olan sinema yazarlarının yer aldığı masada boş yer olmamasına rağmen Mater tarafından itinayla boş yer yaratılır!  Kerem Akça’nın da yazısında bahsettiği “Elbette filmin ortak yapımcısı Çiğdem Mater sebebiyle otomatik olarak oluşan lobinin, eş-dost ilişkilerinin, Erol Mintaş ve Özgür Doğan’ın cameo olmasının karşılığı alınacaktı.” cümlesinin ne ifade ettiğini anlamak pek de zor olmasa gerek! 2/5

Reklamlar
 
Yorum yapın

Yazan: Mayıs 14, 2016 in Festivaller

 

Etiketler: , , , , , , ,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: