54. Antalya Film Festivali Resmi Seçkisi – 1

Le Redoutable / Redoubtable / Michel Hazanavicius

2011’de sessiz sinemaya saygı duruşu olan The Artist filmiyle büyük ses getirip Oscar ödüllü bir yönetmen olan Michel Hazanavicius, 2014’te 2. Çeçen Savaşı dönemini ele aldığı The Search’te yarattığı yüksek beklentinin altında kalmıştı. Yönetmenin yeni filmi Le Redoutable, usta yönetmen Jean Luc-Godard’ın gençlik yıllarını ve Anne Wiazemsky ile olan ilişkisini temeline alıyor.redoutable3

Hazanavicius filmin biçimsel özelliklerini öyle zeki ve eğlence şekilde tasarlamış ki, Godard’ın Fransız Yeni Dalgası ile sinemaya getirdiği deneysel dokunuşlar esprili bir dille tamamına yayılmış. Godard’ın hezeyanları, sorunlu aşk ilişkisi, 1968 olaylarına katılımı, Maoist çizgisini belirginleştirip olay yarattığı Çinli Kız filmi, burjuva sistemine film yapmayı reddetmesi, komedi filmlerine oluşan düşmanlığı, hayranlarına karşı ilgisiz ve kaba tutumu kahkaha attırdığı kadar sinir bozucu da olabiliyor. Bu yüzden Hazanavicius’un filmi Godard’ın özel yaşamındaki kişiliğine çok fazla hakim olmayanlar için cesur tercihlerle örülü kışkırtıcı bir hal alabiliyor. Filmin en cezbedici noktası da burası, zira yönetmen aşırı ciddi bir Godard biyografisi yapmaktan itinayla kaçınıyor ve bunu mümkün olduğunca sinefil hale getirerek tartışmalarıyla ve referanslarıyla son derece keyifli, hareketli ve ilgi çekici bir hale getirebiliyor.

Filmin mavi, kırmızı, beyaz tonları ağırlıklı sanat yönetimi ve sinematografik dokusu (elbette Fransa bayrağı!) Fransız Yeni Dalgası akımının, bilhassa Godard’ın hikaye anlatımında denediği devrimci estetikle buluşuyor. Hazanavicius, Godard’ın en nefret ettiği türler olan –en azından filmde öyle ifade ediyor- komedi ve romantizme ağırlık vererek zaman zaman Godard’ı trollediğini düşünmemizi bile sağlıyor. Görüntü yönetmeni Guillaume Schiffman’ın son derece estetik şekilde kotardığı sevişme sahneleri Louis Garrel – Stacy Martin ikilisinin cesur performansları ve uyumlu kimyalarıyla birleştiğinde iyi sonuç veriyor.

8/10

Hikari / Radiance / Naomi Kawase

Japon sinemasının auteur yönetmenlerinden ve Cannes Film Festivali’nin gediklilerinden Naomi Kawase 2003’ten bu yana çektiği tüm filmleriyle Cannes’ın ana yarışmasında yer almasına rağmen bir önceki filmi ‘An’ ile ‘Belirli Bir Bakış’ bölümüne alınmıştı. Kawase, yeni filmi Radiance ile tekrar ana yarışmaya girmesine rağmen 2007’de ‘Grand Prix’ kazandığı Mogari no mori filmi haricinde ana jüriden ödülsüz dönme istikrarını bu yılda sürdürdü.

hikari

Radiance, filmlere sesli betimleme yapan bir kadınla kör bir adamın melodramatik aşk hikayesini ele aldığı filminde bugüne kadarki ‘yönetmen sineması’ özelliğini yine sürdürüyor. Dingin ve duru bir anlatım, kimileri için fazlasıyla bitmek bilmeyen uzunlukta gelen sahneler, kimilerinin ise anlatısından değerli bir şeyler çıkarabildiği zor ama önemli bir yönetmen. Lakin, Kawase 2014’te Still the Water’da ağır aksak ilerleyen hikayesini etkileyici görsel anlarla birleştirebilmişti. Radiance’ta ise yönetmenin hikaye anlatımı, oyuncu yönetimi, görsel dili ve müzik kullanımı konusunda aşırı demode bir anlatımı mevcut. Film esasında sesli betimleme ve sinema sevgisi gibi ilgi çekici iki materyale sahip olmasına rağmen bol duygulu müzikler eşliğinde Yeşilçam melodramını andıran, her saniyesi tahmin edilebilir bir aşk hikayesine dönüşüyor.

Kawase, Radiance’te dar açılı objektifler ve soluk renkler kullanarak filmi belirli bir alana hapsetmiş ve bu sefer görsel açıdan tatmin edici olmayan bir yapım ortaya koymuş. Elbette bu tercih filmin körlüğü ele almasından dolayı karakterleri dar açılara hapsetmek olarak da yorumlanabilir fakat bu hem bayatlamış bir fikir hem de The Diving Bell and the Butterfly gibi sinematografinin filmin her şeyine hizmet ettiği bir uygulama olmaktan çok uzak.

4/10

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s