Michel Hazanavicius Basın Toplantısı Q&A

70. Cannes Film Festivali’nin ana yarışmasında Le Redoutable filmiyle yer alan yönetmen Michel Hazanavicius, 54. Antalya Film Festivali’nin resmi seçkisinde de yer alan filmi için Antalya’ya geldi ve Rixos Downtown’da düzenlenen toplantıda basın mensuplarının sorularını cevapladı.

hazanavicius1

 

Haktan Kaan İçel: Filmin içerisinde Cannes Film Festivali’nin eleştirildiği bir bölüm var.  Le Redoutable, Cannes gösteriminde nasıl tepkiler aldı?

Michel Hazanavicius: Çok farklı tepkiler aldı. Neticede bir komedi filmiyle Cannes’da yarışıyorsunuz. İyi eleştiriler de okudum, kritikleri arasında filme sinirlenenlere de rastladım. Neticede Godard’ın dokunulmaz olduğunu düşünen bir kesim var.

Halil İbrahim Sağlam: Bazı yabancı kaynaklarda senaryoyu yazdıktan sonra Godard’a gönderdiğiniz ama bir cevap alamadığınız yazıyor. Bunun doğruluğunu teyit etmek isterim. Yazdığınız senaryoyu Godard’la görüşme fırsatınız oldu mu?

Michel Hazanavicius: Aslında tam olarak öyle değil. Filmin yapımına başladığımın ilk gününde Godard’a bir mektup göndererek bilgi verdim. Kendisinden bir geri dönüş beklemedim. Çekimler esnasındayken senaryoyu okumak istediğini söyledi. Gönderdim ama yine bir geri dönüş beklemedim. Zaten geri dönmedi ama dönmemesi de iyi bir işaret olmalı.

Tuğçe Madayanti Dizici: Mayıs 68 olayları Fransız sinemasında ilk kez bu kadar güzel resmedildi. Bu döneme ve olaylara son derece saygıyla yaklaşmışsınız. Ama bu olaylar içindeki Godard’ı entellektüel ve hatta fiziksel olarak beceriksiz uyumsuz gösteriyorsunuz. Bu da bir nevi eleştiri aslında. Ama filmde bu döneme ve olaylara dair hiç eleştirel bir şey söylemiyorsunuz. Balans ayarı için bu da gerekli değil miydi?

Michel Hazanavicius: 68 dönemini seviyorum. Kansız, hayat dolu bir devrimdi, kimse ölmedi. Statik dönemden hayat dolu, taze bir döneme geçildi. Gençlik enerji dolu ve serbestlik istiyordu. İçlerinde Godard’ı farklı bir şekilde gösterdim. 40 yaşındayken  zengin, burjuva sınıfından çevresiyle uzaklaştı. Çevresi statik düzende yaşayan insanlardı. Gençlerin, işçilerin isteğini Godard’ın da istemesi ama eski bağlantılarından da kurtulması gerekliliğini gösterdim.

hazanavi

İbrahim Tosyalı: The Artist’le sessiz sinema, Le Redoutable’la Godard portresi, The Search’la 2. Çeçen Savaşı, Oss 117 serisiyle ajan parodisi yaptınız. Sürekli farklı türlerle ilgili film yapma gibi bir hedefiniz var mı?

Michel Hazanavicius: Belirli bir hedefim yok. Yapmak istediğim filmleri yapıyorum, komedi olsun, sessiz film olsun. Çeçenistan’daki çocuklarla ilgili bir film yapmak istedim, yaptım. The Artist’in başarısından ötürü fon bulmakta da zorlanmadım.

Coşkun Çokyiğit: Le Redoutable ile bir kitap uyarlaması yaptınız. Kitaptan uyarlama yapmanın avantajları ve dezavantajları sizin için neler?

Michel Hazanavicius: Kitaptan adaptasyon yapmanın zorlukları kitaba göre değişiyor. Büyük eserleri uyarlamak daha zordur. Bizde her şey kitaba uygun yapıldı. Wiazemsky filmi istediğim gibi yapmamı, senaryoyu okumak istemediğini, izlediğinde beğenirse altına imzasını atacağını söyledi.

Coşkun Çokyiğit: Filmde Godard defalarca yanıldığını söylüyordu. Bu düşünceler kitapta yer alıyor muydu?

Michel Hazanavicius: Filmde son sözü kendisine bıraktım. “Yanıldım ama hata yaptığımdan değil. Bu yanılgı önemli değil, bundan dolayı bugünkü kişi oldum” diyordu. Kitapta bu yoktu, araştırma yaptım. Kendi çevresini, kendi hayatını yıkması vardı.

Haktan Kaan İçel: Filmin bütçesinin büyük kısmı gözlüklerin kırılmasına mı gitti? (Salonda gülüşmeler)

Michel Hazanavicius: Hayır (gülümseyerek). Hile yaptık, sadece bir gözlük kırdık.

Bir Cevap Yazın

