55. Antalya Film Festivali Yarışma Filmleri Değerlendirmesi – 2

Ayka / Sergey Dvortseyov

İlk filmi Tulpan’dan bu yana 10 yıldır film çekmeyen Sergey Dvortseyov’un Cannes’da ana yarışmaya alınan ve festivalden en iyi kadın oyuncu ödülüyle ayrılan ikinci filmi Ayka, Moskova sokaklarında Kırgız bir kadının yaşam mücadelesini sert ve gerçekçi bir sinema diliyle anlatıyor. Samal Yeslyamova’nın fiziksel ve duygusal açıdan zorlayıcı karakterini baştan sona müthiş bir tutarlılıkla canlandırması filmin en büyük kozu. Dvortseyov, Capharnaüm’ün aksine hiçbir anında duygu sömürüsüne kaçmadan soğukkanlı bir biçimde oluşturduğu gerçekçi dili, bir dramayı neredeyse aksiyon filmi haline getiren aktüel kamerası ve karakterle metropol arasında sesler üzerinden kurduğu (cep telefonu, metro, rüzgar) görsel/işitsel kombinasyonuyla etkili bir filme imza atıyor. Öyle ki, filmin birçok sekansının hafızalarda iz bırakacağı ve film bittikten sonra da izleyicinin zihnini rahatsız etmeye ve düşündürmeye devam edeceği kesin. Karakteri ve seyirciyi nadiren nefes alan bir konuma getiren kamera çalışması, karakterin dramatik açıdan çıkmazlarıyla birleştiğinde izlemesi zor ama sarsıcı bir deneyim. Sosyal gerçekçi dramalar arasında güçlü başrol performansı ve hızlı temposuyla öne çıkan Ayka yarışmanın iyi filmlerinden. 7/10

ayka

Birds of Passage / Ciro Guerra, Cristina Gallego

2015’te görsel açıdan harika Embrace of the Serpent ile Kolombiya’nın Ocar adayı olan ve bu yıl Birds of Passage ile yine Kolombiya’yı temsil edecek olan yönetmen Ciro Guerra, geleneklerin, törenin, kartellerin, intikam duygusunun, batıl inançların ve ritüellerin üzerine kurduğu bu filminden güçlü bir sinema duygusu çıkarmayı başarıyor. Özellikle beş epizoda ayrılan yapısı, oyuncu yönetimi, tekinsiz atmosferi ve çarpıcı müzik kullanımıyla öne çıkan film, Türkiye’yi de hatırlatacak şekilde birçok ülkede süregelen kan davasını gerçekçi, sinirleri zorlayıcı ve sinema duygusu üst seviyede ele alıyor. Aileyi temel alan kültürel dinamikleri açısından ayrı, uyuşturucu/kartel draması olarak ayrı okumalara sahip olan film, izleyiciye karşı duygusal mesafesini her anında korumayı başarırken işin içine güçlü bir dramatik boyut katmaktan da geri kalmıyor. Şiddetin acımasız ve sonsuz döngüsünü kabilecilikle ve kapitalizmin derin ve yıkıcı kökleriyle bağdaştırıp çarpıcı sekanslarla ekrana yansıtan film yarışmanın en iyilerinden. 8/10

birds-of-passage

Çınar / Mustafa Karadeniz

Yarışmanın iki yerli filminden biri olan, Mustafa Karadeniz’in ilk filmi Çınar, yönetmenin deyimiyle -45 derecede, 45 günde, 45 kişilik ekiple çektikleri ve büyük oranda yönetmenin kendi çocukluğundan esinlendiği hikayeyi anlatan bir film. Kars’ın Sarıkamış İlçesi’nde yaşayan bir çiftin engelli çocukları ile yaşam mücadelesini anlatan film, karlar altındaki bölgede gerçekleştirmiş olduğu birkaç genel planda sinema hissiyatını yakalayabilmiş olsa da öykünün tonuyla tamamen alakasız sevişme sahnesi ve özellikle çok kötü yazılıp oynanmış ‘müdür’ karakteriyle birçok dramatik sahnede salonda kahkahaların oluşmasına neden oldu. Yönetmenlerin genelde ilk filmlerinde kendi hayatlarından yola çıkarak bir hikaye anlatmak istemeleri anlaşılır bir durum, lakin her ‘benim hayat hikayem tam filmlik’ düşüncesinin de olumlu bir sonuç doğurmadığı aşikar. Çınar, akmayan hikayesi, atmosfer ve hikaye arasındaki tutarsız tercihleri ve genel anlamda başarılı olmayan oyunculuklarıyla Shoplifters, Cold War, Birds of Passage, A Twelve Year Night, Ayka gibi uluslararası anlamda gücünü ispat eden filmlerle beraber yarışması pek anlaşılır olmayan ve yerli filmlerin kalitesini düşük gösteren bir yapım olarak adlandırılabilir. 1,5/10

çınar1

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s