55. Antalya Film Festivali Yarışma Filmleri Değerlendirmesi – 3

Shoplifters / Manbiki Kazoku / Hirokazu Koreeda

Genellikle benzer melodram formülleriyle filmler çeken Japon yönetmen Hirokazu Koreeda’nın belki de kariyerinin en iyi iki filminden biri olarak nitelendirebileceğimiz Shoplifters, belirli hırsızlık olayları silsilesiyle bir araya gelmiş kimsesizlerden bir ‘aile’ yaratarak, kutsallaştırılmış aile kavramının alternatifliği vurgusuna incelikli ve dokunaklı perspektiften bakıyor. Koreeda’nın klasik melodram hamleleri bazı yerlerde önceki filmlerinden farklı olmasa da yönetmenin Yasujiro Ozu sinemasına daha bir yaklaştığını, izleyicinin kalbine nerelerden dokunacağını çok iyi bildiğini, bunu yaparken de duygu sömürüsüne kaçmadan, kendi sinemasının kodları üzerinde güncelleme yaptığını söyleyebiliriz. Misal, filmde mizahi tonuyla harmanlanan çıplak sevişme sahnesinin Koreeda sinemasında yeni bir şey olduğu ortada. Filmin son yarım saatindeki polisiye olay örgüsünün bile hikayenin özündeki melankoliyi ve neşeyi kaybettirmemesi artı hanesine yazılabilir. Yakın zamanda kaybettiğimiz usta oyuncu Kirin Kiki başta olmak üzere oyuncu kadrosundaki her bir ismin izleyiciden olumlu reaksiyonlar alacağını söylemek yanlış olmaz. 7,5/10

shoplifters

A Twelve-Year Night / La Noche de 12 Anos / Alvaro Brechner

Uruguaylı yönetmen Alvaro Brechner’in üçüncü filmi olan A Twelve-Year Night, 1973’deki diktatör rejim tarafından tek kişilik hücrelerde 12 yıl boyunca insanlık dışı işkencelere ve tecrite maruz bırakılan üç tarihi kişiliği, Jose Mujica, Maurcio Rosencof ve Eleuterio Fernandez Huidobro’yu anlatıyor. Normalde klasik bir biyografi/tarihi film olabilecekken yönetmenin görsel ve kurgusal açıdan yenilikçi vizyonuyla güçlü bir sinema deneyimine dönüşen film, karakterlerin 12 yıllık esaretini her sekansında izleyiciye yoğun bir duyguyla hissettirirken, sert ve sinir bozucu tonunu zekice kara mizah hamleleriyle dizginliyor. 12 yıllık akışın kronolojik olarak düz bir yapıda ilerlemesine rağmen üç ana karakteri de sonradan tanımaya başladığımız flashback sahneleri kurgunun akışına başarılı bir şekilde monte edilmiş. Neredeyse ilk yarım saatinde ana karakterlerin konuşma yasağından ötürü hiç konuşmadan birbirleriyle iletişim kurma şekilleri izleyicinin yüzünde tebessüm ve acı bırakacak şekilde ilerlerken, psikolojik/halüsinatif sekanslar hızlı kurguyla ve etkili bir müzik çalışmasıyla aktarılmış. Özellikle gerçekte Mujica’nın 2010’da, 75 yaşında Uruguay Devlet Başkanı seçildiğini düşündüğümüzde filmin her bir katmanı politik açıdan daha da değerleniyor. 8/10

a twelve

Güven / Sefa Öztürk

Sefa Öztürk’ün ilk filmi olan ve geçen yıl ‘Antalya Film Forum’ çıkışı filmlerinden Güven, üç karakteri arasında psikolojik, gerilim ve polisiye ögelerinden beslenen bir çatışmaya sahip. Feza Çaldıran’ın açılış ve kapanış sekansındaki uyumlu çekimleri haricinde kapalı mekanlarda sinema duygusundan daha çok dizi anlayışına dönen film, uyumsuz casting tercihlerinden, karakterlerin tutarsız kararlarından ve dramatik çatısının inandırıcı durmamasından muzdarip. Gözde Çığacı, Bülent Çolak ve Ahmet Kaynak arasındaki hemen hemen çoğu sahnenin büyük bir kimya uyumsuzluğuna sahip olduğunu, karakterlerin senaryonun gidişatından çok kendi kafasına göre oynadığı izlenimi yarattığını söylemek mümkün. Polis rolünde kısa bir sahnede gördüğümüz Serkan Keskin’in bile film içinde karikatürize kaçması oyuncu yönetimiyle ya da seçimleriyle ilgili büyük bir sorun olduğunu gözler önüne seriyor. Yönetmenin ilk filminde farklı bir dram-gerilim-polisiye olay örgüsü yaratmaya çalışması ve bunu karakterlerin içsel çatışmaları üzerinden yürütmek istemesi anlayışla karşılanabilir, lakin fikir üzerinde fena durmayan projelerin uygulamada iyi olacağı anlamına gelmediğini kanıtlayan bir örnek var karşımızda. 3/10

trust

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s