26. Adana Altın Koza Film Festivali Günlükleri – 1

Aidiyet

İlk filmi Tuzdan Kaide ile deneysel ve izleyiciyi zorlayıcı bir sinema yapacağının sinyallerini net bir şekilde veren genç yönetmen Burak Çevik, Aidiyet ile de farklı bir denemeye girişiyor. İki katmana ayırabileceğimiz film, esasında bir cinayet vakasının sorgusu ile bir aşk hikayesinin biçimci bir harmanı. İlk 25 dakikasında oyuncu olmadan, sadece farklı sabit imgeler üzerine dış ses bindirerek yine deneysel bir anlatım dili benimseyen yönetmen, filmin tüm konusunu da bir nevi polis sorgusu eşliğinde bu bölümde anlatmış oluyor. Daha sonraki 45 dakikalık bölümde ise anaakıma daha yakın bir aşk hikayesi şeklinde, Eylül Su Sapan ve Çağlar Yalçınkaya’nın devreye girmesiyle anlatılan hikayedeki karakterlerin ilişkisinin ilk gününü izliyoruz. Film, bir nevi ilk 25 dakikada kurmuş olduğu gerçekliği bu kısımda değiştirmeye, dönüştürmeye ve derinleştirmeye başlıyor. İlk bölümde anlatılanların bazıları perdede gördüğümüzle uyuşuyor, bazıları ise alakasız gözüküyor. Gerçeğin doğasıyla oynamaya başlayan, filmin ortasında jenerik akıtan, sinemada hikaye anlatma sanatının farklı yollarını deneyen ve sinefil referanslarını da izleyicinin bu deneyimine dahil eden yönetmen yine izleyiciyi beğeni konusunda net şekilde ikiye bölecek bir filme imza atıyor. Tuzdan Kaide’yle çok barışık olmayan biri olarak Aidiyet’in dünyasının ruhuma hitap ettiğini söyleyebilirim. Film sonrası söyleşide filmi herkesin farklı bir gerçeklikte yorumladığını ve bir uzlaşma sağlayamadığını gördüğümde Burak Çevik’in amacına da ulaşmış olduğunu hissettim. 7/10

aidiyet11

And Then We Danced

Levan Akın’ın bu yıl Cannes’da Director’s Fortnight bölümünde coşkuyla karşılanan filmi And Then We Danced, Gürcistan’ın muhafazakar ve heteroseksüel olarak kodlanmış toplumsal yapısı içinde bir gencin cinsel uyanışına, kendini bulmasına, saf aşkına ve geleneğe meydan okumasına dair hareketli, duyarlı, romantik ve dokunaklı bir portre. Duygu dolu anlar yaratmayı başarması kadar politik açıdan da güçlü gözlemlere sahip olan film, özellikle mesajını etkileyici ve akıllardan çıkmayacak final sekansıyla izleyiciye iletiyor. Orta bölümünde bir miktar sarkmalar yaşadığı ve filmin genel izleğindeki akışı yavaşlatan kısımlar olduğu aşikar. Bu bölümdeki bazı detaylarda senaryonun hızı açısından küçük inandırıcılık sorunları yaşandığı da söylenebilir. Lakin, bunlar bütünün etkisini azaltacak derecede şeyler değil. Özellikle başroldeki Levan Gelbakhiani’nin gerek dans sahnelerinde gerek iç dünyasında her duyguyu izleyiciye geçiren güçlü performansı filme çok şey katıyor. 7,5/10

we danced

Young Ahmed

Jeneriğinde yönetmenlerinin adı yazmasaydı bile kimin filmi olduğunu rahatlıkla tahmin edebileceğimiz tipik bir Dardenne kardeşler filmi daha. Bu sefer Radikal İslamcı cemaatlerin gençlerin beynini nasıl yıkadıklarına dair bir fikir üzerinden ilerleyen ve bunu yine her zamanki soğukkanlı ve mesafeli anlatımıyla aktaran Dardenneler, teknik açıdan ya da yönetmenlik dokunuşunda önceki filmlerinden ekstra olarak yeni hiçbir şey yapmıyorlar. Hatta ana karakterin dayanılmaz iticiliği, empatiden son derece yoksun karakteri göz önüne alındığında The Unknown Girl ile beraber en ruhsuz filmleri olduğu da söylenebilir. Karakteri filme direkt beyni yıkanmış olarak başlatıp ‘nasıl bu hale geldiğini’ göstermemeleri ilerleyen dakikalarda karakterin karar mekanizmalarında çeşitli inandırıcılık sorunlarına yol açabiliyor. Ayrıca filmde Müslüman olmayan her yabancı karakterin oldukça iyi niyetli oluşu, karşı tarafın da sadece gözü dönmüş bir şekilde insan öldürmeye çalışan kişiler gibi resmedilmesi konuya tipik Batı yaklaşımını hissettiriyor. Dardenneler’in Cannes’dan ‘en iyi yönetmen’ ödülü aldıkları film bu olmamalıydı. 4/10

young ahmed1

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s